Doniesienia naukowe

Znaczące spadki bioróżnorodności owadów

Solidne i zakrojone na dużą skalę badanie opublikowane w ubiegłym tygodniu w czasopiśmie Nature, wykazało bardzo znaczący spadek bioróżnorodności owadów na kilkuset stanowiskach na łąkach i lasach w Niemczech w ciągu ostatnich jedenastu lat.
więcej o Znaczące spadki bioróżnorodności owadów

Dr Michał Filipiak zbadał, jak zdrowo nakarmić dzikie pszczoły

W artykule opublikowanym międzynarodowym czasopiśmie dr Michał Filipiak z Instytutu Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego opisuje, dlaczego podczas wybierania bazy pokarmowej dla pszczół bardzo ważne jest uwzględnienie takich gatunków roślin, które produkują pyłek pozwalający na zbilansowanie diety pszczelich larw.
więcej o Dr Michał Filipiak zbadał, jak zdrowo nakarmić dzikie pszczoły

Media o naszych badaniach

Wybrane teksty i nagrania z mediów drukowanych i elektronicznych, w których głównym tematem były badania i projekty naukowe prowadzone przez naukowców z Instytutu Nauk o Środowisku.
więcej o Media o naszych badaniach

Kilka trudnych pytań o pszczoły

25 uli, około czterystu tysięcy pszczół liczy Pasieka Uniwersytecka, której centrum zlokalizowane jest w Ogrodzie Botanicznym. Jej powstanie to także okazja, aby porozmawiać o dramatycznej sytuacji tych owadów. Na nasze pytania odpowiada dr Karolina Kuszewska z Instytutu Nauk o Środowisku UJ.
więcej o Kilka trudnych pytań o pszczoły

Jak rozgryźć drewno? – rzecz o recyklingu

Zdecydowana większość materii organicznej, wytwarzanej na świecie, przechowywana jest w drewnie. Dlaczego więc, mimo corocznej produkcji ogromnych ilości tego kłopotliwego do rozłożenia surowca, nie zasypują nas stosy martwego drewna? Zagadnieniem tym zajmuje się dr Michał Filipiak z Instytutu Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego, który bada mechanizmy rządzące naturalnym recyklingiem.
więcej o Jak rozgryźć drewno? – rzecz o recyklingu